Verloren Nederlands goud - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu Verloren Nederlands goud - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu

Verloren Nederlands goud

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

28 November 2009 | Verenigde Staten, Phoenix

Hoi allemaal,

De tijd tussen de updates wordt telkens langer, sorry daarvoor. Maar ja jullie hadden niet verwacht dat ik de gehele tijd dat ik hier zit constant updates blijf posten, of wel? Een aantal mensen hebben me verzocht vaker updates te posten, maar eerlijk gezegd begint het hier allemaal redelijk ‘normaal’ te worden voor me. Dit is waar ik nu woon en werk, en de motivatie om elke week iets te schrijven wordt telkens minder – het nieuwe is er wel een beetje af als het ware. Ik doe nog steeds leuke dingen in het weekend en maak nog veel mee, maar ik verwacht dat het aantal updates de komende tijd alleen nog maar zal dalen. Dus, als jullie wat vaker contact willen, voeg me ff toe op Skype dan kunnen we gewoon praten – stuk makkelijker :) gerben.kleijn is mn username.

Goed, allereerst maar weer even samenvatten wat ik heb gedaan sinds de laatste update... Niet zo heel veel boeiends geloof ik... Gedurende de week ben ik voornamelijk aan het werk en ’s avonds aan het studeren. Ik sta 3 van de 5 ochtenden op om 6 uur om te gaan trainen voor werk. De eerste keer dat ik dit deed had ik ook mn eerste personal training sessie. Ik had flink ontbeten want ik dacht dat dat slim was voor het trainen – koolhydraten om mn lichaam energie te geven voor een workout. Na een half uur compleet afgebeuld te worden door mn trainer (serieus, die gast was echt gestoord) heb ik het half uur daarna op de grond gelegen en hard geprobeerd niet over mn nek te gaan (met succes overigens, godzijdank). Vervolgens heb ik me ziek gemeld bij werk :) Note to self – niet ontbijten voor het trainen ’s ochtends.

Zaterdag heb ik niet zoveel gedaan. ’s Ochtends heb ik gewerkt. Dat zal ik even toelichten: tijdens de week kan je ‘overtime’ verdienen voor zaterdag. Jep – extra werk is hier een soort beloning. Ik stond er ook even van te kijken. Maar het idee is dit: Ik wordt dus beoordeeld hier op hoe ik presteer. Lage prestatie = slechte beoordeling, geen opslag, en weinig kans op promotie. Goede prestatie is het tegenovergestelde, en vooral de kans op promotie is aantrekkelijk. Als je tijdens je 6-maanden review geen ‘meets expectations’ scoort wordt je niet in overweging genomen voor promotie. En promotie is duidelijk iets waar ik wel naar op zoek ben, net als al mn collega’s, dus overtime is gewild om extra te kunnen presteren. Daarnaast betaald het 1,5 keer het normale loon, dus dat is ook een mooi extra’tje. Oftewel, ik verwacht dat ik de helft van mn zaterdagen hier ’s ochtends aan het werk ben van 8 tot 12. Niet superchil (op het extra geld na) maar ja het is hier een andere cultuur en ik moet er maar aan wennen, nietwaar?

Zondag ben ik gaan wandelen in de ‘Superstition Mountains’ met de mensen die ik vorige week ontmoet had. ’s Ochtends om 9 uur verzameld en om 10 uur waren we aan het wandelen. Even tussendoor, de oplettende lezer heeft al opgemerkt dat ik dus 5 van de 7 dagen vroeg opgestaan ben, rond 6 uur en soms eerder. Ik merk inderdaad dat mn ritme hier veranderd, ik ben rond 10 uur echt moe en ben er vaak dus om 6 uur uit. Bevalt me best goed, je haalt meer uit je dag op deze manier. Maar goed, de Superstition Mountains dus. Weet niet precies waarom ze zo heten maar kan je vast wel vinden op Wikipedia. Kan je ook gelijk lezen over de Nederlander die hier ooit een goudmijn had, en waar iedereen al meer dan 100 jaar naar op zoek is. Uiteraard heb ik mn medewandelaars laten weten dat het goud rechtmatig van mij is gezien mn afkomst voor het geval we het zouden vinden, maar hier kreeg ik weinig instemming bij....

Tsja, verder weinig te vertellen over de wandeling. Beetje hetzelfde als vorige week – wandelen en foto’s maken. Mooie uitzichten enzo. De tocht duurde van 10 tot half 5 en de mensen waarmee ik was waren erg gezellig. Veel gepraat en gelachen. Achteraf pizza gegeten. Aanstaande zondag gaan we waarschijnlijk weer ergens wat beklimmen.

Deze week was kort, ik hoefde maar te werken tot woensdag. Donderdag is Thanksgiving en de vrijdag hebben we ook vrij. De vrijdag na Thanksgiving heet Black Friday en staat 100% in het teken van winkelen en uitverkoop. Zo Amerikaans als het wordt dus volgens mij. Je wordt twee weken van tevoren doodgegooid met krantjes met aanbiedingen en sommige winkels zijn heel de nacht open. Voor de koopjes moet je ver van tevoren in de rij staan en als de deuren opengaan is het pure chaos. Vorig jaar waren er wat mensen gestorven in Walmart omdat ze onder de voet waren gelopen door hordes rennende koopjesjagers. Dussss...... In ieder geval, ik ga rond 4 uur ’s nachts naar de Best Buy om een Playstation 3 te kopen. 120 Gig versie met twee spellen voor $300. Ik wilde toch al een console kopen dus dat is wel een tripje naar de winkel om 4 uur waard. Kan ik ook Black Friday eens goed beleven. De winkel gaat om 5 uur open maar mn collega’s op werk vertelde me dat mensen voor dit soort aanbiedingen voor de winkel camperen. Dus ik hoop dat ik er nog een kan bemachtigen maar meer dan een uur wachten is het me ook weer niet waard. Aan de andere kant, ook een beetje jammer als ik om 4 uur ’s nachts een uur voor de winkel sta en met lege handen naar huis ga, maar goed dat zie ik dan wel weer.
Okee, alles wat je tot nu toe gelezen hebt was geschreven op woensdag, maar ik kon het toen niet afmaken. Ondertussen is het zaterdagavond.

Donderdag was dus Thanksgiving. Ik was uitgenodigd door mn manager Christophe om het bij hem en zn vrouw te vieren, met nog een vriendin van hem erbij en zn schoonmoeder. Echt een supergezellige dag gehad. Ik had al eerder geschreven dat Christophe op werk vrij professioneel is maar buiten werk heel relaxt, en we kunnen het echt goed vinden. We hadden van tevoren afgesproken te gaan tenissen die dag, dus ik had mn sportkleding meegenomen en we hebben een potje gespeeld. Ik had verwacht hem wel te kunnen verslaan maar hij was een stuk beter dan dat hij zichzelf beschreven had en helaas ben ik met 6-3 ingemaakt :( Maar we hebben afgesproken vaker te gaan spelen dus hopelijk is het binnenkort omgeraaid. Daarna een beetje gechilled bij hem thuis, en om 4 uur aan tafel. Thanksgiving wordt traditioneel gevierd met een vrij vroege en uitgebreide maaltijd. Zn vrouw had genoeg eten gemaakt voor zeker 12 personen en het was heerlijk – de meeste gerechten wel een stuk zoeter dan ik gewend ben. Ze had ook tompoezen gemaakt omdat ze had gelezen dat dit een Nederlands dessert was, wat het volgens mij niet echt is – meer gebak voor de koffie, toch? – en ze waren ook niet helemaal gelukt, maar ik waardeerde de poging wel erg. Na het eten hebben we met zn allen Rockband gespeeld op de PS3, vervolgens Angels en Demons gekeken, en toen was het al half 11 en werd het tijd om ervandoor te gaan. Maar mn eerste Thanksgiving ervaring was absoluut een goede.

Een paar uur later, om 3:45 om precies te zijn, ging de wekker. Uiteraard was dit het perfecte moment om geen koffie meer in huis te hebben, dus meer in slaap dan wakker naar het winkelcentrum gereden. Ik was er rond 4:10 en de rij stond al tot ver om de hoek van de winkel. Ik besloot direct om terug naar huis te gaan – ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zo vroeg uit bed zouden komen en achtte de kans op het bemachtigen van een Playstation nihil. Maar, toen ik aan het keren was op de parkeerplaats dacht ik wat maakt het ook eigenlijk uit, ik wilde immers Black Friday meemaken, en ik was toch al wakker, dus toch maar achteraan de rij gaan staan. Drie kwartier later ging de winkel open, liep iedereen verbazingwekkend rustig naar binnen, en waren er nog een aantal Playstations over. Ik hoefde vervolgens ook niet in de rij te staan bij de kassa, vreemd genoeg, en stond om 5:10am buiten met een PS3.... Niet helemaal wat ik had verwacht na de wilde verhalen die ik gehoord had, maar zeker geen ongewenste uitkomst. Voor ieder die dit leest met een PS3, voeg me even toe, mn user-id is Herbert-O (als in Awesome-O) en ik heb de spellen Ratchet & Clank (kwam erbij), Little Big Planet (dikke fun - online met Christophe gespeeld) en Guitar Hero 5 (voor als je denkt dat je hier goed in bent en je hebt even een reality check nodig).

Vrijdag is trouwens ook eindelijk mn bank bezorgd. In de winkel was die niet zo groot want het was een grote winkel. In mn appartement is het een belachelijk gigantisch ding.... Het is echt mn ideale bank, In een L-vorm, ideaal voor zitten/liggen/en hangen, maar hij is iets te ideaal voor mn woonkamer. De deur kan er nog net langs open maar dan sta je dus wel direct voor een BANK. Dus, mn appartement telt nu twee meubelstukken, een gigantisch bed en een gigantische bank :) Maar ja, Amerika is het land van groot dus daar doe ik dan bij deze aan mee. Afgezien van mn appartement dan. Maar ja, daardoor lijken mn meubels wel een stuk groter...

Vandaag was er een college-football wedstrijd – Arizona State University vs University of Arizona. ASU vs UOA. Deze twee universiteiten zijn rivalen en de wedstrijd is dan ook traditioneel nogal emotioneel geladen. De wedstrijd van het jaar voor beide teams zeg maar. Zoals Feyenoord - Ajax bij voetbal. Goed, Saif had voor kaartjes gezorgd dus vandaag naar mn eerste football wedstrijd geweest. Het duurde even voor ik erin kwam maar tegen het einde begon ik me wel in te leven. Football is een nogal ingewikkelde sport – veel meer dan voetbal of tennis, of de meeste andere sporten (behalve cricket). En het is lastig enthiousiast te zijn over iets dat je niet snapt. Maar toen ik eenmaal doorhad waarom iets spannend was werd ik wel meegenomen door de opwinding. Helaas verloren we, maar ik kan de sport nu wel een stuk meer waarderen dan daarvoor. Na afloop nog wat gaan eten met zn drieen (Saif zn vriendin was er ook bij), en toen weer terug naar mn appartement.

Morgen ga ik weer de bergen in, met Saif en zn vriendin en ook met de mensen van vorige week en de keer daarvoor. Dus dat zal wel weer aangenaam worden. Wel weer vroeg op... Ik heb een hoop foto’s op mn camera van wandelen vorige week en van de wedstrijd van vandaag maar ik heb nu even geen tijd om ze te uploaden dus die houden jullie tegoed.

Als laatste wil ik nog even mededelen dat mn vader vandaag, de 29e, jarig is, dus bij deze van harte gefeliciteerd pa! Sorry dat ik er niet bij kan zijn, maar hopelijk heb je zonder mij ook een mooie dag :)

  • 29 November 2009 - 09:41

    Rens:

    Jeeej de eerste! Klinkt allemaal weer hartstikke goed en leuk. Ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt. Ik ben ondertussen weer beter, en moet dan maar gaan sparen voor mijn volgende tripje richting jouw!;)

    Kus

  • 29 November 2009 - 10:31

    Femke + Tifa:

    Ja,Rens en wij de tweede. Handig om te zien hoe lang het nog duurt voor je deze kant op komt en ik aan de taart kan.
    Leuk Ger dat gedoe met Black Friday. Net zo iets als 3 DDD van de Bijenkorf maar veel erger denk ik.( Ik weet het niet want ik ga nooit)
    Het is hier al 14 dagen K..weer met veel regen en wind en Sint en Piet storten van het dak.
    Ik heb bewondering voor je lange wandelingen;ook een goede training en dan nog tennissen. Je vermaakt je wel. Leuk!!
    Liefs en geniet er van XXX van mij en een natte neus van Tifa

  • 29 November 2009 - 13:14

    Mariska:

    Hey Gerben,

    Leuk dat het allemaal zo goed met je gaat! Veel werken (ook op zaterdagochtend! pff), maar je doet ook een hoop leuke dingen! Ik had van Black Friday een paar beelden bij het journaal gezien, ik had er zelf niet graag tussen gestaan! Maar jij het je PS3 en daar gaat t om! ;) xx mariska

  • 29 November 2009 - 16:11

    Bas:

    Yeah, weer een update! Cool dat je een echt thanksgiving diner hebt meegemaakt.

    Ik zal je toevoegen op m'n PS3, maar dat moet volgens mij dan via een Amerikaanse account (die heb ik inmiddels). Even kijken of dat werkt :)

  • 30 November 2009 - 08:10

    Wouter:

    Ps3 voor 300 dollar, dat kan je niet niet laten liggen nee :) Heb je jouw Xbox ook nog bij je? (ik kan niet kijken of je online bent..heb hier thuis geen internet :( )

    Mooi dat het verder goed bevalt, ik zit hier zelf alweer af te tellen..nog 3 weken en we gaan weer naar huis.

    Groeten,

  • 30 November 2009 - 09:47

    Eelke:

    Hey ger

    Leuk om weer een update te lezen. Ja logisch dat het minder wordt, ik zou ook geen zin hebben om die verhalen te blijven typen ;) Tof van de PS3 maar matig dat we nu niet online kunnen gamen. Alhoewel ik ook echt maar 2 uur tijd heb in de week om te gamen en in het weekend meestal niet thuis ben dus dat zat er al niet echt in ;) Wel handig heb je gelijk blue ray. Is het wel een beetje te lezen op die TV van je? Bij Paul & Jeanette kun je amper lezen wat er aan text staat omdat die TV"s helemaal niet op HD berekend zijn.

    Footbal snap ik ook geen zak van. Ik weet wel de regels maar als ik het kijk ben ik me vooral aan het afvragen waar de bal nou eigenlijk is en tegen de tijd dat ik hem heb gevonden komt dat meestal omdat er 8 zweterige kerels bovenop liggen dus dan is het logisch ;)

    Ik ben wel op skype maar meestal overdag, als jij ligt de pitten dus. Maar ik hou hem de hele dag aan wellicht hebben we een keer mazzel. Binnenkort ga ik ff voor 2 gigs naar de Domenicaanse republiek dan zit ik wat meer in jouw ritme. Zal is kijken of ik dan ff kan skypen.

    Grtz

  • 30 November 2009 - 20:14

    Ies:

    Hoi Ger,
    ook ik heb m'n eerste Thanksgiving achter de rug, maar dan binnen de US community in Z-Limburg. Idd veel eten, kalkoen en zoet maar reuze gezellig! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! En goed dat verslagen minder vaak, (dan ga je het steeds normaler vinden daar) maar wel langer worden. Ik zit er vaak om te gieren van het lachen. :-)
    Groetjes, ook van Evelien.

  • 01 December 2009 - 19:59

    Jojo:

    Hai gerben,

    Black Friday klinkt err ongezond... :P
    Kan m voorstellen dat je nu gewend raakt aan alles en dat het gewoon gaat lijken. Wilde je laatste smen om naar de film te gaan tot t weer tot me doordrong dat je nogal ver weg daarvoor zit! :(
    Leuk dat je n echte thanksgiving hebt meegemaakt en je plekje hebt gevonden. Werken op ztrdg klinkt niet erg aantrekkelijk..succes daarmee!

    xx uit regen en winderig NL...

  • 04 December 2009 - 11:08

    Fabio:

    Where are the updates man!? It's been a week!

    ;-) Groetjes!

  • 11 December 2009 - 14:17

    Nienke:

    Pff.. Eindelijk ben ik ook weer up-to-date.:)
    Stom van me, dat ik dit niet ff tussendoor deed, maar ja, als je het opstapelt, lukt het niet binnen 5 min. en nu schieten mij de meest geniale teksten/posts binnen, maar ben ik een maand te laat!! :( Dingen zoals: Prescott is als thuis voor mij, aangezien Bentelo hetzelfde aantal straten heeft. (Alleen minder kroegen... :S)
    Verder hier een kleine update van mijn spannendste activiteiten (misschien stimuleert je dat om ook weer eens wat te schrijven!!).
    - Volgend jaar met Sep, Patrick & Monique (de logees) naar ZC (of course...), maar ook naar ROCK AM RING!! (Haha.. Ik ga Muse wel zien!?!:P)
    - En als je nog in R'dam had gewoond had je ook zeer zeker genoten (?) van mijn verhaal in onverstaanbaar Twents gebrabbel over een lapdance door Chippendales in ruil voor een klein optreden voor meer dan 400 opgewonden vrouwen!
    Over vrouwen gesproken: Waar is Allie gebleven? (Toch niet in je inloopkast? ;))
    Goed, genoeg gestalkt voor de volgende 2 maanden.
    Groetjes...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik werk voor de University of Phoenix als enrollment counselor - begeleiding van nieuwe studenten. Ik heb dit twee jaar gedaan bij de internationale afdeling in Rotterdam maar deze sluit in Maart 2010 de deuren. Ik had de mogelijkheid te verhuizen naar Phoenix, Arizona en heb dit gedaan - sinds 9 Oktober zit ik in de VS. In dit reisdagboek kunnen jullie lezen waar ik hier zoal mn tijd aan besteed.

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 22559

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 28 Augustus 2012

Coming to America!

09 Oktober 2009 - 01 Januari 2012

Welkom

Landen bezocht: