Weekverslag - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu Weekverslag - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu

Weekverslag

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

15 November 2009 | Verenigde Staten, Phoenix

Hoi! Het is zondagavond, tijd om jullie in te lichten over wat ik deze week weer gedaan heb.

Maandag – dondderdag, weinig. Ben dinsdag weer begonnen met een vak van mn MBA dus ik zal vanaf nu een aantal avonden per week plus wat tijd in het weekend moeten studeren helaas. Maar ja, moet toch gebeuren als ik die studie ooit wil afronden, en dat is wel het plan. Oh en woensdag was ik langs Chris gegaan – een gast die ik hier heb ontmoet via Allie. Rockband gespeeld, dat was wel vet. Nodeloos te zeggen dat ik m genadeloos heb ingemaakt :)

Saif heeft het op zich genomen om mij te introduceren in de sportwereld. Hij had me voor vrijdagavond twee kaartjes gegeven voor college basketbal. ASU Sun Devils tegen Western Illinois Leathernecks. Ik had Chris gevraagd mee te gaan maar hij lag vorige week in het ziekenhuis en is nog niet hersteld. Een avondje Rockband ging wel maar hij wilde nog niet echt het huis uit verder. Dus rondgevraagd op werk wie er mee wilde en mn manager, Christophe, wilde wel. Op werk is Christophe heel professioneel en serieus – echt een baas. Maar als het 6 uur is geweest is die heel anders, dat had ik al een paar keer eerder gemerkt. Echt een toffe gast. Dus samen daarheen geweest en een erg leuke avond gehad. Christophe is 10 jaar terug hierheen verhuisd uit Frankrijk en als Europeanen delen we veel meningen over Amerika, en dingen in het algemeen. Voornamelijk gepraat de hele wedstrijd maar de Sun Devils wonnen toch dik (87-35) dus we zaten ook niet echt op het randje van onze stoel ofzo. Ik heb geleerd dat ik basketbal niet superboeiend vind – of het komt doordat het college basketbal was en niet MBA – en tevens dat ik pro-cheerleaders ben. Tijdje met Christophe hierover gepraat en over hoe dit iets typisch Amerikaans is. Moet je voorstellen dat er aan wat meiden van een universiteit in NL gevraagd wordt of ze willen cheeren tijdens een sportwedstrijd van hun mannelijke jaargenoten.... Ze zouden denken dat je gek bent. Maar hier is het iets prestigieus (okee misschien is prestigieus niet het goede woord) en ik moet zeggen – ik heb er niks op tegen :) Ik had mn camera niet bij me maar ik maak wel wat foto’s binenkort bij een andere wedstrijd.

Oh Christophe heeft me ook uitgenodigd om Thanksgiving te vieren over twee weken bij zn familie, waar ik op ingegaan ben. En hij heeft ook Rockband staan dus dat maakt het alleen maar beter. Okee, okee, ik zei pas ‘ja’ nadat hij me dit vertelde:) Waarom iedereen hier Rockband heeft is me een raadsel trouwens, Guitar Hero is serieus beter.

Zaterdagochtend heb ik een bank gekocht, die volgende week zaterdag geleverd wordt. Dus dat is de eerste stap naar een bewoonbaar appartement. Nee, ik heb nog steeds geen meubels staan... Maar goed, volgende week dus! Zaterdagmiddag naar Saif geweest, uit eten gegaan, en ’s avonds gingen we naar een ijshockey wedstrijd. Dit is meer mijn ding volgens mij. Het waren de Phoenix Coyotes tegen de Dallas Stars, NHL niveau dus misschien daardoor ook iets boeiender dan het basketbal. Maar goed, dit vond ik wel erg vet. Allereerst de sfeer die gecreeerd wordt – harde metal muziek door het stadion en je wordt constant aangemoedigd om op te staan en te schreeuwen. Adrenaline en aggressie, ik hou er wel van :) Phoenix Coyotes wonnen ook nog eens en als promo-actie betekende dat dat we nog een keer gratis naar een volgende wedstrijd mogen. Waarschijnlijk ergens begin Januari.

Na de wedstrijd nog ff bij Saif thuis gezeten, beetje gepraat, en toen was het 11 uur en tijd om naar huis te gaan. Saif woont ook een eindje weg, 45 min rijden, en ik moest zondag weer vroeg op. Grappig trouwens hoe hier je afstandsgevoel veranderd. In 45 min rij je van Rotterdam naar Utrecht, een rit die je best ver mag noemen, en hier is het een afstandje van niks. Gewoon ff iemand bezoeken die verderop in de stad woont.

Ik moest vanochtend dus vroeg op omdat ik me ingeschreven heb bij een fitnessclub hier. En daar komen twee gratis personal training sessies bij. Normaal ben ik niet zo van de personal trainers en voorgekauwde schema’s enzo, want ik heb het gevoel dat de meeste ‘professionals’ in fitness centra niet echt weten waar ze mee bezig zijn. Tenminste, als het op spiermassa kweken aankomt – degenen die ik heb meegemaakt verkondigen alleen maar dat je minstens een half uur cardio per workout moet doen en absoluut niet met losse gewichten aan de gang moet gaan omdat apparaten veel veiliger zijn... Maar deze sportschool lijkt anders te zijn. Allereerst hebben ze exact de apparatuur waar ik naar op zoek was – squat racks, powerracks, ruimte voor olympic lifts, snatches, en deadlifts, dumbbells tot 120 lbs, en 6 benchpress setups. Daarnaast kwam er harde metal uit de speakers en werd ik rondgeleid door een gigantische gast, die me precies vertelde wat ik wilde horen (zonder dat ik ernaar vroeg). Oftewel, in deze sportschool kan ik eindelijk eens echt aan de gang, en hopelijk ben ik minstens 10 kilo zwaarder en een stuk groter als jullie me weer zien in maart.

Helaas kwam mn trainer vanochtend niet opdagen, dus dat was niet het beste begin, zeker omdat ik er om 7 uur voor was opgestaan. Maar goed, nieuwe afspraak gemaakt voor morgenochtend 7 uur (half 6 mn bed uit, jeej!) dus hopelijk dan...

Hierdoor kon ik wel iets eerder weg voor mn dagtrip vandaag dan ik had gedacht, dus dat was wel weer positief. Ik ben vandaag eens naar het zuidoosten gegaan, naar Picacho Peak state park, halverwege Tucson. Iets meer dan een uurtje rijden, voor de verandering eens door een vlak landschap. Kaarsrechte weg die wel wat bergen passeert maar er nooit overheengaat of eigenlijk zelfs maar in de buurt komt.

Picacho Peak is een berg die je kan bewandelen/beklimmen. Het zijn officieel wandelpaden maar zeker nadat je voor de helft omhoog bent begint het meer op klimmen te lijken. Er zijn veel stukken waarbij er kabels geplaatst zijn om jezelf aan omhoog te hijsen omdat het anders echt bergbeklimmen wordt. Ik heb de kabels niet gebruikt, ik vond het leuker om echt de berg te beklimmen :)

Maar weet je wat saai is? Twee uur in je eentje wandelen... Ik kon kiezen uit twee routes omhoog, een van 2,1 mijl en een van 3,2 mijl. Ik ging voor de langere want als ik meer dan een uur rij voor een dagtrip dan ga ik niet de korte wandeling maken natuurlijk... Maar de eerste anderhalve mijl loop je eigenlijk om de berg heen. Met een flinke boog! Best een mooi landschap waar je doorheen loopt en het was stralend mooi weer vandaag (gister regende het trouwens!) maar lopen gaat niet zo snel... Oftewel, het landschap veranderd niet echt. Ik liep gewoon twee uur om een berg heen en dat had ik na een klein uurtje wel gezien. Dus wandelen is misschien iets dat beter met zn tweeen gedaan kan worden...

Maar goed, na een uur of twee begon het pad aardig omhoog te gaan en het werd heel snel heel veel zwaarder. Ik wandel eigenlijk nooit, laat staan in bergen, en deze tocht vandaag was in totaal een uur of 4, met HELE stijle stukken. Ik was helemaal kapot toen ik weer beneden kwam... En meerdere malen op de weg omhoog ook. Maar het was wel weer de moeite waard hoor, ik heb weer prachtige uitzichten mogen aanschouwen! Vele malen vlak aan een afgrond gestaan met een gigantische vallei vlak voor me en bergen in de verte. Zonetje erbij, wat roofvogels hier en daar, en voor het grootste deel van de route geen mens te bekennen – prachtig! (clarificatie – al zou ik graag de saaie stukken van de wandeling delen met iemand, wanneer ik van een uitzicht geniet vind ik het wel best dat er niemand in de buurt is. Voegt toe aan de beleving). Ik hoop dat jullie via de foto’s een beetje kunnen meegenieten, en ik heb ook een filmpje gemaakt: http://gerbenkleijn.hyves.nl/album/45179562/Phoenix_USA/ytK-D-IF/video/789147661/0/5Fqf/

Onderweg kwam ik hier en daar nog wel wat andere klimmers / wandelaars tegen en met de meeste maak je dan even een kort praatje. Met sommige mensen praat je wat langer, en zo heb ik een groepje wandelaars wat beter leren kennen en we hebben telefoonnummers uitgewisseld. Volgende week gaan ze wandelen in de Superstition mountains, vlak bij Phoenix, dus ik ga proberen mee te gaan met ze. Ik kwam ze tegen op de weg omhoog terwijl ze naar beneden gingen, maar gelukkig kwam ik ze anderhalf uur later nogmaals tegen. Nadat ik namelijk op de top was geweest ging ik via een andere route naar beneden – die kortere route. Alleen, niet alleen was die veel steiler en daardoor ook zwaarder (en naar beneden is sowieso vervelend), ik kwam ook op 2 mijl afstand van mn auto terecht. En ik was echt KAPOT, ik had weinig zin om nog een uur naar mn auto te lopen, zeker niet omdat mn water op was. Maar net toen ik de laatste stappen van de berg af zette reden zij langs in hun auto, en ze waren zo vriendelijk mij even mee te nemen naar de parkeerplaats. Dus dat scheelde weer.

Nou, dat was mij week en weekend wel weer zo’n beetje. Na de wandeling ben ik naar huis gegaan en nu ga ik slapen zo, want morgen wordt weer een vroege ochtend. Zal er wel aan moeten wennen want mn plan is zoveel mogelijk ’s ochtends voor werk te gaan trainen zodat ik mn avonden vrij heb voor andere dingen. Maar ja dat is dus uiterlijk 6 uur op... Ik zie wel hoe het gaat :)

Waarschijnlijk tot volgende week! Laat vooral weer een berichtje achter want ook al reageer ik niet zo vaak direct, ik vind het leuk ze te lezen.

Oh! Vergeet ik bijna! Ik had nog een stalker deze week :) Ik kwam ’s ochtends bij mn auto om naar werk te gaan en er zat een briefje tussen mn deur en raam aan de bestuurderskant. Het handschrift erop was vreselijk slecht, ik kon het amper lezen, maar na wat hulp van mn collega’s op werk kwamen we tot de conclusie dat iemand vond dat ik een leuke lach had en er stond een telefoonnummer op. Ook stond er nog iets HEEL kleins in een hoekje waarvan ik bijna zeker weet dat het ‘restaurant Denny’s’ was. Het telefoonnummer dat ik dacht dat het was bleek niet te kloppen en iemand werd erg boos dat ik suggereerde dat ze een briefje op mn auto had gedaan... Dus ik denk dat ik het nummer verkeerd ontcijferd heb, maar nogmaals, het handschrijft was echt belachelijk. Ik denk dat als ik een briefje voor iemand achter zou laten dat ik zou zorgen dat het leesbaar was, maar goed... Maar hier is het vreemde: Ik had een paar dagen terug (einde van de dag op de terugweg uit Prescott) inderdaad een keer bij Denny’s gegeten, en hier had ik best veel gepraat met een van de serveersters (een vrouw van rond de 50) en er zaten nog wat collega’s van haar aan een tafel in de buurt waar ik ook een beetje contact mee had gehad.... Na de maaltijd ben ik echter gewoon naar huis gereden, geen contactgegevens uitgewisseld ofzo (de andere vrouwen daar waren wel mijn leeftijd). Dus hoe kan ik opeens een briefje op mn auto hebben BIJ MN APPARTEMENT? Hij zat voor het raam aan de bestuurderkant dus ik heb m echt niet 4 dagen achter elkaar gemist, heeft iemand daar mn nummerbord genoteerd en vervolgens een adres erbij gezocht? Dat lijkt me een redelijk gestoorde en privacy-invasieve actie... Niet echt een goed begin ook. Oh en dat Denny’s restaurant lag op minstens een half uur rijden van mn woning. Maar goed zoals ik al zei het tel. Nr. Klopte niet dus ik ben er niet achter gekomen hoe het zat.. Maar ik denk dat ik nog eens terug ga naar naar die Denny’s op dezelfde avond rond dezelfde tijd. Slim, waarschijnlijk niet... Goede manier om gevonden te worden in een steegje, absoluut... Maar ik wil echt weten hoe die persoon aan mn adres gekomen is :)

Okee en echt allerlaatste mededeling; ik ben aan Nitro Circus begonnen, en dat is echt te grappig! Downloaden en kijken!

  • 16 November 2009 - 07:33

    Martin:

    Van een ervaren klimmer zou je toch verwachten dat hij eenvoudig een heuvel op en af loopt...

    Ben heel erg benieuwd naast welke hobo je wakker gaat worden na je volgende bezoek aan Benny's, hou ons op de hoogte!

  • 16 November 2009 - 08:03

    Piet Van Der Velden:

    Hoi Gerben,

    Zo te zien verveel je je niet daar. Is er nog wat te klimmen in de omgeving?

    Groeten,

    Piet

  • 16 November 2009 - 08:19

    Wouter:

    Ijshockey is inderdaad gaaf, in Finland waren ze er ook helemaal weg van en ben er dus ook een aantal keer geweest.

    Merkte je het daar ook zo dat elke ronde het aggresiever werd? 3de rond was dus ook iedere keer weer het best :D

  • 16 November 2009 - 08:43

    Bas:

    Ik denk dat het vrij zeker is dat je minstens 10 kilo zwaarder terug komt ;)

    En als ik het goed begrijp is er nu iemand op je werk boos over dat briefje? Meer informatie!

  • 16 November 2009 - 09:36

    Bart:

    Gerb, college basketbal en NBA is echt een wereld van verschil. Als voorbeeld kun je bv. Feyenoord-Ajax vergelijken met een amateurwedstrijd op hoog niveau. Phoenix Suns is daarnaast ook een van de betere teams in de NBA, scoren iedere wedstrijd 100+ punten, wat best knap is.

    Btw, kun je niet dat blaadje onder de scanner gooien, dat we allemaal mogen raden naar het nummer?

  • 16 November 2009 - 09:38

    RonSan:

    Leuk om je belevenissen weer te lezen, Ger! We zijn een beetje met je meegeklommen omhoog, en dat smaakte naar meer...
    Dus naar Wikipedia, met een interessant stukje over deze Picacho:

    Picacho Peak State Park
    From Wikipedia, the free encyclopedia

    Picacho PeakPicacho Peak State Park is a park in the Arizona State Parks system, located between Casa Grande and Tucson just off Interstate 10 in Pinal County, Arizona. Its centerpiece spire, Picacho Peak, is visible from downtown Tucson, a distance of 45 miles. The summit rises to 3374' (1028 m) above mean sea level. Though appearing the remnant of a volcanic neck, it is now believed to be a tilted and eroded piece of rock overlain by a lava flow. The place name is redundant: "picacho" means "peak" in Spanish.


    Spring wildflowers at Picacho PeakThe park is celebrated for wildflowers that appear mid-March to early April following good winter rain. Though set next to an interstate highway, the park's west face possesses an unspoiled Sonoran Desert setting. A small flat space on top of the spire can be reached via two trailheads. Portions of the trails are precarious, and hikers are aided by cables and catwalks. From the top, there is a view south to the Santa Catalina Mountains near Tucson, northwest to Tabletop Mountain near Casa Grande, north to the many mountain ranges surrounding Phoenix, and west to where the north-running Santa Cruz River runs underground supporting farms in a desert valley.


    Re-enactment of the Battle of Picacho Pass, March 2007The park is near the site of the Battle of Picacho Pass, the only American Civil War battle to take place in Arizona. A Union cavalry patrol from California skirmished with Confederate scouts from Texas, and three men were killed. This marks the westernmost battle of the American Civil War. Every year during early March, there are reenactments of the battle and other demonstrations of Civil War military history.

    Picacho is a Spanish word meaning peak, and there are many features with the word in its name across the U.S. Southwest. There is another Picacho Peak near Seligman, Arizona, one outside Las Cruces, New Mexico, and one in the Santa Fe, New Mexico area. The mining settlement of Picacho, California (now a ghost town) was named after another picacho.


  • 16 November 2009 - 10:31

    Fem + Tifa:

    Hoi Ger,
    leuke foto's weer man!
    Die mascotte is echt grappig.
    Als wij een briefje onder de ruitenwisser vinden is het altijd een boete,helaas.Groet XXX

  • 16 November 2009 - 11:40

    Rens:

    Hey Ger!

    Ziet er weer super uit, zoals altijd! Wel leuk dat ik me nu een wat betere voorstelling kan maken van de omgeving door mijn eigen reisje. Ben ondertussen weer helemaal thuis en ben voor de 3de dag aan het proberen mijn jetlag uit te bannen, lukt nog niet helemaal!

    Tot snel!
    XXX

  • 16 November 2009 - 17:25

    Jojo:

    Hai Gerben!

    Je word natuurlijk wel lekker fit van al dat wandelen, dus das ook mooi meegenomen. Hier is ondertussen de sint gekte weer losgebroken... je choco letter is vast al op! ;-)
    Ieder geval succes met het vinden van je stalker en geniet van je bank volgende week ! :D

  • 17 November 2009 - 11:14

    Arnie:

    Hey man, gaat goed zo met je merk ik!
    Nog geen heimwee? was gisteren echt nederlands weer en sinterklaas binnenkort!
    Veel suc6 met je stalker!

    Keep us updated!

  • 22 November 2009 - 14:43

    Patty:

    Elke dag kijk ik of er al weer wat nieuws is maar nee hoor.....
    Al een week niets! Gaat het wel goed? Ben je ziek? Ben je verliefd? Wat is er gebuerd dat je geen tijd meer hebt om te schrijven, haha! Hopelijk tot gauw!!

  • 27 November 2009 - 21:32

    Bas:

    Ja, nu is het wel leuk geweest. Typ een nieuw verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik werk voor de University of Phoenix als enrollment counselor - begeleiding van nieuwe studenten. Ik heb dit twee jaar gedaan bij de internationale afdeling in Rotterdam maar deze sluit in Maart 2010 de deuren. Ik had de mogelijkheid te verhuizen naar Phoenix, Arizona en heb dit gedaan - sinds 9 Oktober zit ik in de VS. In dit reisdagboek kunnen jullie lezen waar ik hier zoal mn tijd aan besteed.

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 22562

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 28 Augustus 2012

Coming to America!

09 Oktober 2009 - 01 Januari 2012

Welkom

Landen bezocht: