Prescott - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu Prescott - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu

Prescott

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

10 November 2009 | Verenigde Staten, Phoenix

Afgelopen zondag ben ik dus naar Prescott geweest, een klein stadje ongeveer 2 uur rijden ten noord-westen van Phoenix. Het eerste deel van de route was hetzelfde als vorige week naar Sedona – de I 17 Noord richting Flagstaff. Maar na een uurtje rijden moest ik door op de 69 en ging ik weer een nieuw gebied in met een nieuw landschap. Dat valt me wel erg op hier, binnen 2 uur zit je echt in een ander landschap en daarmee ook een ander klimaat. Phoenix wordt nooit echt kouder dan een graad of 7 C, maar in Sedona en Prescott kan het een graad of 10 vriezen in de winter, en is er ook kans op sneeuw. Volgende week ga ik denk ik eens naar het Oosten of Zuiden dus ik ben benieuwd wat ik daar voor landschap aan zal treffen.

Prescott is een stadje dat bekend staat om zn Victoriaanse stijl, oftewel de stijl uit de tijd van de kolonisten. Je ziet hier dus een stukje oud Amerika terug en dat leek me wel interessant. Het centrum van het stadje is heel klein – 4 straten in een vierkant rondom het stadhuis, wat dus letterlijk het centrum van de stad is. Rondom het stadhuis is een vierkant park waar mensen zich verzamelen als er een evenement is, of als er niks is verzamelen ze er nog steeds om gewoon te zitten.

Ik heb eerst in een vierkant rondom het stadhuis gelopen om de verschillende winkels te bekijken en me te orienteren. Vervolgens heb ik eens in mn daytrip-boek gekeken wat hier allemaal te doen was en ben naar het Sharlot Hall Museum geweest. Sharlot Hall leefde in Prescott rondom 1900 en verzamelde objecten van historische waarde, zowel van de de vroege Amerikaanse kolonisten als van de inheemse Indianen – de Yavapai. Ze stichtte oa wat nu dus het Sharlot Hall museum is en hier wordt van alles vertoond wat te maken heeft met de oorspronkelijke bewoners en de Amerikanen die het gebied (aggressief) overnamen. Al met al best een interessant stukje geschiedenis, maar wederom werd ik geconfronteerd met mijn lage tolerantie voor musea. Ik kan er gewoon niet al te lang rondlopen, ik vraag me af waarom ik er naar toe blijf gaan...

Vervolgens ben ik wat gaan drinken op Whiskey Row, een van de vier straten rondom het stadhuis. Deze straat is een van Prescott’s meest bekende attracties, omdat het de basis van de stad vormde toen deze net gesticht werd. De straat heeft de naam te danken aan het feit dat er vroeger alleen Saloons te vinden waren. Uit een filmpje in het museum heb ik geleerd dat het stadje ooit één bank had, 20 winkels, en 18 saloons. Alle 18 lagen aan Whiskey Row en het verhaal gaat dat cowboys in elke saloon wat dronken voor de avond ten einde was. Vandaag de dag is de straat een stuk minder boeiend, alhoewel er nog steeds een stuk of 10 barren te vinden zijn (op een straat van hooguit 150 meter).

Na een cola-light op Whiskey Row besloot ik terug de auto in te gaan en een scenic drive op te zoeken, die hier kennelijk ook erg de moeite waard zijn. Allereerst naar Granite Dells – een rotsformatie ten noorden van Prescott aan de rand van een meer. Er valt weinig over te zeggen behalve dat het inderdaad erg mooie rotsformaties bevatte. Het leek me een uitstekend gebied om een dagje te boulderen, en ik ben ook een aantal keer de auto uitgegaan om de rotsen te beklimmen op zoek naar een perfecte plek voor foto’s.

Een half uurtje later had ik Granite Dells wel gezien en ging ik op weg naar mn tweede scenic drive – Thumb Butte Loop (niet uitgesproken als thumb-butt loop maar nog steeds amusant). De routebeschrijving hiernaartoe was niet ontzettend duidelijk en er stond ook niet bij dat het om een zandpad door de bergen ging. Dus, toen het asvalt overging in zand begon ik me toch wel af te vragen of ik goed gereden was. Maar, stug doorgereden en een half uur later wist ik bijna zeker dat ik niet goed zat want links en rechts van de weg was niks te zien dan bomen, en het boek verzekerde me dat het een fantastische route met mooie uitzichten zou zijn. De weg zelf was hobbelig maar mn auto hield het vol. Mn GPS was ook weinig behulpzaam in dit onbewoonde gebied, dus ik ben maar gewoon doorgereden in de schrale hoop dat ik toch goed zat en omdat ik geen zin had om een half uur terug te rijden.

Even later bleek ik dan toch op de goede route te zitten, maar achteraf denk ik dat ik de route andersom gereden heb waardoor ik het moois aan het begin nu pas aan het eind te zien kreeg. Maar de bomen hielden opeens op en ik stond aan de rand van een afgrond met een gigantische vallei en ondergaande zon recht voor me. Heel erg mooi, ik hoop dat de foto’s het een beetje weergeven, maar mogelijk zijn ze overbelicht want de zon was ontzettend fel (ik heb de foto’s nog niet gezien terwijl ik dit schrijf). Heel toevallig kwam er net een gast aangereden op een quad – toevallig omdat dit de eerste keer was tijdens de route dat ik een ander levend wezen tegenkwam en ik was nu dus net buiten de auto van het uitzicht aan het genieten. Waren we mekaar op een ander moment tegengekomen dan waren we waarschijnlijk gewoon doorgereden, maar nu hebben we een goed kwartier gepraat over van alles en nog wat. Erg toffe gast, leuk gesprek gehad, en hij heeft me nog wat plekken aangeraden om naartoe te gaan de komende tijd.

Na een kwartier het zandweggetje weer verder gevolgd tot ik een half uur later weer op asfalt reed. Dit asfalt heb ik maar gevolgd tot ik weer in Tempe was 2,5 uur later want het was ondertussen alweer een uur of 7. Al met al een zeer geslaagde dag en ik kan niet wachten op volgend weekend om er weer een dagje tussenuit te gaan.

  • 10 November 2009 - 14:52

    Bart:

    Whiskey Row, klinkt goed Gerb!

  • 10 November 2009 - 14:54

    Eelke:

    Ha ik ben weer de eerste! Maar dat komt omdat ik bezig met schrijfvaardigheid inhalen voor de eur en een grote mate van SOG vertoon (studie ontwijkend gedrag).

    Thumb-Butte, klikt goed haha. Dat is er een voor Southpark. Ik zie zo direct de foto's nog niet maar zal zo is in je fotoboek speuren of ze daar te vinden zijn :)

    Grtz

  • 10 November 2009 - 14:55

    Eelke:

    Matig ik zit weer te traag te typen merk ik ;)

  • 10 November 2009 - 15:26

    Rens:

    Je kunt je zo aansluiten bij de village-people haha!

    XX

  • 10 November 2009 - 15:52

    Fabio:

    The construction worker look suits you! No one would ever know you have an MsP. It's pretty cool that they have all this charity stuff you can do there, I wish we had that in NL. But then again, no one here needs charity because we have a social democracy in place.

  • 10 November 2009 - 16:14

    Ies En Evelien:

    Nou Gerben, ik zie wel dat je de langste bent bij het bouwen van dat huis. Moest je niet helpen om zaken hoog vast te houden? Ik begrijp overigens best dat Amerikaanse huizen snel in elkaar waaien als het stormt. (niets ten nadele van jouw timmer en opzichterswerk natuurlijk :-) )
    Mooie tocht heb je gemaakt en we waren blij te lezen dat het reisboek van Phoenix met dagtrips goed bevalt. (wel aan de goed kant beginnen geloof ik) :-)
    Hier in Amsterdam koud en nat. Lekker weekje vrij en bijtanken. Morgen shoppen in Den Haag en dan door naar Maastricht. groetjes Evelien en Ies

  • 10 November 2009 - 17:53

    Martin:

    Ziet er weer goed uit! Onderschriften bij de foto's zijn weer scherp. Leuk dat je deze kant van Amerika te zien kunt krijgen.

  • 10 November 2009 - 20:37

    Femke + Tifa:

    Leuke plaatjes Ger.
    Ik zie het al: jij kunt ons Finse huis wel bouwen, waar pa het jaren geleden al over had.

  • 10 November 2009 - 21:57

    Bas:

    Damn, dat dorp ziet er echt uit alsof het in een andere staat ligt.

    En hoe spreek je Thumb Butte Loop dan wel uit? Ik wed dat die E er gewoon een keer achter is gezet door je goede vriendin uit de bus. Vroom!

  • 11 November 2009 - 08:12

    Sharlot :):

    Hee Gerb!

    Misschien ligt het aan mij, maar je hebt nix vertelt over dat bouwen van een huis, toch?
    En ik zie je nu wel ineens op de foto's dat doen?!

    Groetjes!

  • 13 November 2009 - 15:18

    Jasper:

    Mogguh Chef,

    Ziet er weer nice uit allemaal! Toffe bouwvakker foto's :)

    Groeten,
    Jap

  • 21 November 2009 - 07:44

    Tommie:

    Lol herb waarom maak je een huis :D Je hebt er toch al 1... :O

    Anywho. Looks awesome.
    cya latah :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik werk voor de University of Phoenix als enrollment counselor - begeleiding van nieuwe studenten. Ik heb dit twee jaar gedaan bij de internationale afdeling in Rotterdam maar deze sluit in Maart 2010 de deuren. Ik had de mogelijkheid te verhuizen naar Phoenix, Arizona en heb dit gedaan - sinds 9 Oktober zit ik in de VS. In dit reisdagboek kunnen jullie lezen waar ik hier zoal mn tijd aan besteed.

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 22560

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 28 Augustus 2012

Coming to America!

09 Oktober 2009 - 01 Januari 2012

Welkom

Landen bezocht: