Just a thought I had - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu Just a thought I had - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu

Just a thought I had

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

04 November 2009 | Verenigde Staten, Phoenix

Okee, zoals ik aan had gegeven lag ik laatst in bed en had ik een inzicht dat ik wil delen met jullie. Dit was nadat ik in Sedona was geweest en op de dag aan het reflecteren was.

Ik ben hier ondertussen meer dan 3 weken (het voelt trouwens als veel langer dan dat, is dat voor jullie ook zo?) en ik doe een hoop dingen alleen. Ik was in mn eentje naar de Desert Botanical Gardens geweest, en hetzelfde voor Sedona. Uiteraard houdt dit ook in dat ik regelmatig in mn eentje in een restaurant aan het lunchen of dineren ben. En opeens verbaasde ik me hier over, want in Nederland ging ik echt nooit in mn eentje een eetgelegenheid binnen. Ik voelde me altijd erg bezwaard om ergens alleen te gaan eten, en ik weet dat ik daar niet alleen in ben. Hetzelfde geld voor dingen doen in het algemeen – in je eentje naar de film, of naar een museum, sommige mensen gaan niet eens de stad in om te winkelen tenzij er anderen meegaan. Volgens mij is dit door het idee dat als je iets in je eentje doet, je per definitie niemand kon vinden die met je mee wilde, oftewel – je hebt geen of weinig vrienden. Het heeft denk ik te maken met sociale status, en ik vermoed dat dit idee oorsprong vind tijdens de middelbare school waar alles draait om hoeveel vrienden je hebt en wie het zijn. Gezien worden met de verkeerde vrienden, of nog erger, zonder vrienden, heeft consequenties voor je waargenomen sociale waarde.
Dit gevoel van bezwaar om iets alleen te doen wordt vervolgens vaak meegedragen tot in de volwassenheid, en mogelijk zelfs iemand’s hele leven. Mensen die hier geen last van hebben zijn volgens mij diegenen die op de middelbare school niet tot de ‘populaire groepjes’ behoorden en geforceerd werden om dingen alleen te doen.

Het jammere van dit alles is dat het gewoon heel erg fijn kan zijn om iets te doen zonder anderen erbij. Ik heb de afgelopen weken van alles in mn eentje gedaan en merk dat het absoluut niks af doet aan de beleving ervan. Sterker nog, in veel opzichten voegt het zelfs iets toe. Wanneer je met anderen in een gezelschap bent kan je nooit precies doen wat je zelf wilt doen. Verschillende mensen willen verschillende dingen en een zekere mate van aanpassing is altijd nodig. Daarnaast kan je altijd beinvloedt worden door anderen, zowel door humeur als mening. Als iemand anders in een slecht humeur is heeft dit onvermijdelijk invloed op je eigen humeur, en hetzelfde geld als een ander een negatieve opinie ergens over heeft. We zijn als mensen gewoon geprogrammeerd om sociaal geaccepteerd te willen worden en empathie met anderen is hier een gevolg van.

Als je alleen bent heb je hier geen last van. Belevenis en mening over datgene wat je aan het doen bent is 100% individueel. En per definitie ben je alleen dingen aan het doen waar je zelf zin in hebt. Immers, als ik op zaterdag plannen voor zondag maak, maar zondag heb ik er eigenlijk geen zin in, dan doe ik het gewoon niet. Geen sociale verplichtingen dus je bent altijd iets aan het doen dat je absoluut wil doen.

De belevenis op zichzelf is ook anders. Wanneer je met anderen iets doet moet er altijd over gepraat worden. Als je een mooi landschap bezichtigd dan moeten er nutteloze opmerkingen zoals ‘oh wat mooi’, en ‘ja prachtig’ gemaakt worden, anders voelt niemand zich op zn gemak. In je eentje kan je gewoon kijken. Gewoon ergens gaan zitten, voor zolang als je wilt, en gewoon observeren, verder niks. Je richt je in jezelf en beleeft het persoonlijk, in plaats van dat je je extern moet richten om een soort van gedeelde ervaring te hebben. Maakt niet uit wat ik aan het doen ben, het is een stuk persoonlijker dan wanneer er anderen bij waren geweest. Dit maakt alles wat ik doe speciaal, want ik ben de enige die het ziet.

Natuurlijk zijn er constant momenten waarbij ik zou willen dat ik het kon delen met iemand. Ik zou het fantastisch vinden als jullie hier waren om alles wat ik zie ook te zien, en niet van mijn schrale foto’s afhankelijk waren. Maar waar ik het nu over heb is puur de persoonlijke belevenis ergens van, en die is gewoon kwalitatief beter alleen dan met anderen.

Dus, het inzicht wat ik had komt eigenlijk op het volgende neer. Dingen in je eentje doen is helemaal niet zo erg als dat iedereen schijnt te denken. Het is juist bevrijdend en geeft een hele andere belevenis dan alles altijd maar met anderen doen. Ik kan jullie allemaal aanraden gewoon eens een dagtochtje te plannen voor jezelf alleen en het te ervaren. Het zal in het begin raar aanvoelen want je bent het niet gewend, en in je eentje lunchen ergens is de eerste paar keer inderdaad raar. Maar dit gevoel verdwijnt snel en als je hier eenmaal niet meer door beperkt wordt ben je een stuk vrijer dan voorheen. Immers, als je eens niemand kan vinden die met je mee wil gaan naar wat het dan ook is dat je wilt doen hoef je tenminste niet thuis te blijven.

Als laatste wil ik wel even zeggen dat een inzicht per definitie persoonlijk is en dus niet voor iedereen zal gelden. Ik ben ook enigzins introvert, dus de extreem extraverten onder jullie zullen eenzaamheid (de traditionele betekenis) misschien minder kunnen waarderen. Maar goed, ik kan je garanderen dat je in ieder geval iets leert over jezelf als je er eens een dagje alleen op uit gaat.

Ben je het hiermee eens of heb je totaal andere ervaringen? Het discussie-forum is bij deze geopend! Laat een berichtje achter.

  • 04 November 2009 - 16:54

    Ed:

    First!

    Heb nog niet vaak gereageerd, maar lees ze wel altijd.

    Keep 'm coming!

  • 04 November 2009 - 21:20

    Patty:

    Ik geloof dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt en dat ik het er ook wel mee eens ben. Ik doe ook altijd graag alles met anderen maar ben er de laatste tijd (lees; het afgelopen jaar) wel achtergekomen dat ik ook heel goed alleen dingen kan doen en eigenlijk ook niet zoveel mensen om me heen nodig heb. Ik beloof je dat ik binnenkort eens alleen naar de bios ga of zo. En ik wil al heel lang een dagje naar de sauna maar vind niemand die met me mee wil; misschien moet ik gewoon heerlijk alleen gaan!
    Nou Ger, nooit gedacht dat ik als oud wijf van zo'n jong broekie als jij nog wat zou leren maar zo zie je maar!
    Ik hou je op de hoogte van hoe het gin ok? Super leuke blog vond ik dit! Groetjes!

  • 04 November 2009 - 21:21

    Steve:

    Mooie realisatie. Mijn ervaring is dat ik een stuk zelfbewuster ben als ik ergens allen loop. Ik denk dat het deels te maken heeft met het feit dat je in je eentje kwetsbaarder bent dan in een groep. Eén van die nutteloos geworden evolutionaire mechanismes, je kent ze wel

  • 04 November 2009 - 21:23

    Steve:

    p.s.: heb al je verhaaltjes gelezen, maar nog nooit de behoefte gevoeld ook te reageren. In die zin stond deze post kwalitatief gezien zeker boven de andere, maar dat kan nauwelijks een verrassing voor je zijn

  • 04 November 2009 - 22:24

    Kris:

    Ik snap m, ken het gevoel ook wel van Australie op de momenten dat Jamie ergens anders was. Het kan beangstigend voelen, maar ook heel vrij. En het is juist wel leuk om het eens uit te proberen in het buitenland aangezien je daar toch niemand kent en dus niemand een oordeel over je kan hebben. 1 van de leukste keren uitgaan in Australie was alleen in Melbourne. Hoe bizar is dat. Ik leerde heel de Amerikaanse band kennen en kreeg de hele avond lekkere drankjes. Maar ach, misschien kan dat alleen met blond lang haar? Ben benieuwd naar je eerste keer echt alleen uitgaan. Komt vast wel goed :)

  • 05 November 2009 - 04:25

    Natascha:

    Hej Gerben!
    ik voel me toch wel geroepen om te reageren ;) Zit nu al 2,5 maand in India voor mn afstudeeronderzoek en heb eigenlijk hetzelfde. Ik moet ook wel alles alleen doen, is niet alsof er iemand bij is al zou ik dat willen.. haha. Maar je hebt gelijk het maakt je veel bewuster en het maakt alle ervaringen ook veel persoonlijker. Toch, soms voelt het ook ongemakkelijk maar dat komt misschien omdat iedereen me hier loopt aan te staren aangezien ik de enige blanke ben hier ;) Dat maakt de ervaring weer wat anders..Keep up the good spirit en veel plezier daar!

  • 05 November 2009 - 08:15

    Eelke:

    Volgens mij ging er iets mis met de email die we allemaal hebben gehad want ik kon niet doorklikken op het begin van het verhaaltje en moest zelf via Safari naar je site surfen.

    Maar afgezien daarvan, is dit geen geval van cognitieve dissonantie? ;) Het alleen zijn meer gaan waarderen omdat je alleen bent..

    Nee hoor ik zit gewoon te naggen, ik snap wel wat je bedoeld want ik reis regelmatig alleen en dat is inderdaad erg relaxed :)

  • 05 November 2009 - 09:26

    Oafa:

    Hoi Gerben,

    Ik snap precies wat je bedoelt. Als ik echt tijd voor mezelf wil, ga ik altijd alleen iets doen. Ik ga regelmatig alleen winkelen, want als je met anderen gaat dan moet je je aandacht verdelen. Ook wil iedereen wel ergens anders kijken. Terwijl als ik alleen ben, ik lekker kan doen wat ik zelf wil en hoef ik alleen naar de winkels waar ik heen wil.
    Ook ben ik tijdens mijn schooltijd regelmatig alleen naar de bios gegaan. Ik vind het heerlijk. Jeetje nu lijk ik wel een loner, maar zoals je weet is dat niet het geval. Ik vind het ook leuk om wat met vrienden te doen, maar zo af en toe een dagje voor jezelf is heerlijk.

    Was erg interessant om te lezen Gerben!

    Groetjes,

    Oafa

  • 05 November 2009 - 09:39

    Edgar:

    Mooi stuk hoor!

    Kan me er goed in vinden, ik vind het ook vaak heerlijk om alleen dingen te ondernemen.

    En fijn natuurlijk om te lezen dat je niet in een sociaal isolement raakt daar.

    Enjoy!

  • 05 November 2009 - 10:35

    Bas:

    Alleen zijn kan ik ook wel waarderen. Maar vaak bij nieuwe ervaringen of het meemaken van toffe dingen wil ik het graag delen met anderen. Het gevoel van: "wow, zag je dat?" Maar dit blog is voor jou dan weer een manier om ervaringen te delen met anderen.

  • 05 November 2009 - 14:57

    Fem:

    Grappig Ger, dat je daar zo over na denkt en schrijft.Het heeft denk ik ook met de situatie te maken waarin je je bevindt.
    Als ik een grote zwarte spin of slang zou tegen komen ben ik blij als er iemand bij is (ook als-ie net zo bang is als ik, maar je voelt je sterker)Als ik alleen een vergaderruimte binnen ga voel ik me bekeken, maar het helpt al als je je bedenkt dat iedereen dat gevoel kent. Ben ik in een centraal station dan is het leuk mensen te bekijken vanaf een bankje, maar ga ik staan en wachten op iemand dan steek ik ineens boven de massa uit(lijkt maar zo) en voelt het anders.In de vakantie maak ik ook wel eens alleen een wandeling en dat voelt raar,omdat het dan extreem stil is om je heen ( wij zijn die stilte in de randstad niet meer gewend), maar het voelt ook heerlijk,want de beleving van die stilte is intenser.
    Nu weet je meteen waarom ik bijna nooit de radio aan heb als ik alleen thuis ben: jullie stemmetjes maakten vroeger al zoveel "lawaai" dat het heerlijk was als het eens ff rustig was. Neemt niet weg dat ik je stemmetje nu best wel mis!! Dikke kus XXX

  • 05 November 2009 - 15:01

    Fem:

    O ja Ger doe de groeten en een knuffel voor dat andere kind van me daar in Phoenix !!

  • 06 November 2009 - 00:47

    Aran:

    y0 herb,

    Maak nou maar gewoon vrienden, dan zit je ook niet zo voor lul in je eentje

  • 06 November 2009 - 02:36

    Lauwa:

    "Het discussie-forum is bij deze geopend!"
    Okee komt u maar!
    Ik weet niet waarom maar ik zit me bij iedere reactie meer en meer op te vreten dan ik al deed na het lezen van alleen je blog. Alleen Bas zit een beetje op de zelfde lijn als ik.
    Geloof me, ik hou van alleen zijn en ook van dingen alleen ondernemen.
    Het alleen gaan shoppen kan soms inderdaad een verademing zijn vergeleken met met 2 of meerdere mensen samen door alle SALE rekken in de H&M te snuffelen.
    Maar met de nadruk op soms!
    Het gevoel van dingen samen delen. Juist het feit dat je de mooie en minder mooie dingen in het leven niet alleen hoeft te overwinnen. Het met-z'n-tweeën-tegen-de-rest-van-de-wereld-gevoel!
    Dat vind ik soms juist een verademing.
    Om erachter te komen dat een ander je mening deelt, en als het een keer niet zo is het eigenlijk toch niet uit maakt.
    En ook juist dat een ander andere dingen ziet dan jij. Dat een ander je horizon daarmee weer kan verbreden.
    Heerlijk!!

    Begrijp me niet verkeerd, niets tegen alleen zijn. En soms is na 3 dagen alles met een ander moeten doen de koek ook wel weer ff op, maar ik denk dat het ook hier weer in 1 klein woordje schuilt: 'moeten'.
    Als je 1 (of heel soms wel meerdere) perso(o)n(en) hebt gevonden waarmee je dit gevoel hebt dan is het 'moeten' totaal verdwenen. Met die persoon wíl ik alles delen. Alles meemaken. Het met z'n tweeën tegen de rest van de wereld gevoel spreekt mij aan!

    Daarentegen is mijn moeder er zo een die de dingen vaak in haar eentje doet en ik geloof dat ze er echt niet minder gelukkig om is. Alhoewel, altijd maar alles in je eentje meemaken lijkt me ook een eenzaam gevoel teweeg brengen.
    We zullen zien, ik ga binnekort ook een keertje in me eentje naar de sauna;)

    NB. Laat het duidelijk zijn dat ik niet net m'n grote liefde denk te hebben gevonde ofzo(ik begrijp dat dit betoog soms zo over kan komen).
    Wat dat betreft denk ik dat vriendschap het grootste goed is!

    Reacties??


  • 06 November 2009 - 08:42

    Maya:

    Hee Ger,

    leuk stukje. Ik ben het wel met je eens, althans, gedeeltelijk. Het kan heel leuk en ook wel bevrijdend zijn dingen in je eentje te doen. Winkelen zoals ik hierboven ergens las, is inderdaad een goed voorbeeld, niks zo efficiënt om alleen te winkelen. Maar ik denk dat het is zoals met de meeste dingen: in bepaalde mate is het leuk, maar als je het teveel alleen doet, raak je er ongelukkig van, in ieder geval ik. Na een tijdje wil ik toch wel weer graag dingen delen. Maar als ik dan een tijdje veel mensen om me heen heb, kan ik ook weer erg genieten van in mijn eentje op de bank zitten of lekker in mijn eentje gaan fietsen ofzo.

    Geniet nog lekker van het alleen dingen doen!

    xx Maya

  • 08 November 2009 - 23:19

    Fabio:

    Tuineren: dat doe ik in mijn eentje, en het is heel therapeutisch. Maar ik vindt het wel gaaf om al mijn vrienden te laten zien wat de resultaten zijn. Helaas begrijpt niet iedereen hoe gaaf tuineren is. Barbarians!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik werk voor de University of Phoenix als enrollment counselor - begeleiding van nieuwe studenten. Ik heb dit twee jaar gedaan bij de internationale afdeling in Rotterdam maar deze sluit in Maart 2010 de deuren. Ik had de mogelijkheid te verhuizen naar Phoenix, Arizona en heb dit gedaan - sinds 9 Oktober zit ik in de VS. In dit reisdagboek kunnen jullie lezen waar ik hier zoal mn tijd aan besteed.

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 22558

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 28 Augustus 2012

Coming to America!

09 Oktober 2009 - 01 Januari 2012

Welkom

Landen bezocht: