Nog wat reacties op jullie berichtjes - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu Nog wat reacties op jullie berichtjes - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu

Nog wat reacties op jullie berichtjes

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

25 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Phoenix

Hallo!

Hoe is het met jullie allemaal eigenlijk in Nederland? Als je iets interessants te melden hebt, iets leuks hebt meegemaakt, ergens boeiends mee bezig bent, een leuke mop weet, of een heel saai leven hebt maar toch even iets van je wil laten horen, let me know dmv een reactie :)

Hoe is het weer ondertussen bij jullie? Hier was het vandaag nog 90F, oftewel 32C. Jalours? (voor jou, Arn).

Ik heb vandaag weer inkopen gedaan... Ik doe alleen maar inkopen de laatste tijd en ik ben nog niet in de buurt van klaar. Het meest opvallende is interieur, maar dat komt wel als ik een auto heb. Maar als je alles nieuw moet kopen voor in je appartement merk je elke dag weer dat je iets nog mist. Mn vorige appartement in NL had ik mn hele interieur in een keer overgekocht van de vorige bewoner – toen hadden Sep en ik veel te veel spullen (ik denk dat we sommige dingen 0 keer gebruikt hebben in 1,5 jaar). Maar nu heb ik telkens te weinig en loop ik nog steeds dagelijks met mn armen vol zooi over straat, en in de bus. Simpele dingen zoals een snijplank of een vergiet – je merkt pas dat je het nodig hebt wanneer je het nodig hebt.

Maar ik heb ook inkopen gedaan voor Halloween. Ik moet twee kostuums bij elkaar verzamelen – vrijdag op werk is er een thema en zaterdag heb ik een Halloween feestje. Vrijdag is het thema ‘back to school’ en ik ga me verkleden als skater / misfit – jeweetwel, rafelige kleding, onverzorgd, lang haar pruik (ja, nu heb ik er een pruik voor nodig, zucht...) en skateboard. Niks bijzonders dus. We hadden gestemd op een thema en het alternatief was ‘original cultiure’, oftewel verkleed als typisch persoon uit je thuisland. Ik had aan mn manager gevraagd of ik iets met drugs kon doen maar na enig overleg hadden we besloten dat het verstandiger was dat niet te doen – er komen ook kinderen enzo en het is beter niet in mn tweede week als te offenden. Dus toen had ik maar gestemd op ‘back to school’ en dat is m geworden. Zaterdag voor dat feestje heb ik echt een kostuum gekocht, en wat accesoires. Ik denk dat het wel mooi wordt, ik zorg wel dat ik foto’s maak die ik later kan uploaden.

Oh ik heb vandaag mn eerste maaltijd gekookt hier! Na twee weken en twee dagen is het me eindelijk gelukt :) Vanaf nu dus niet meer elke avond junkfood. Uiteraard heb ik pasta gemaakt. Goed, dat vond ik even het vermelden waard...

Tsja, verder heb ik even niet zoveel te melden. Heb een aardig rustig weekend gehad op vrijdagavond na, maar zaterdag en vandaag echt weinig superboeiends gedaan. Ik heb met vooruitzicht op de auto wel een boek besteld met dagtrips vanuit Phoenix (bedankt voor de tip, Ies en Evelien), dus hopelijk kan ik binnenkort wat meer van Arizona gaan bekijken. Nu dan maar wat reacties op berichtjes die geplaatst zijn:

Budweiser blijkt idd een acceptabel alternatief voor Nederlands bier te zijn. Maar, het is toch niet hetzelfde als Heineken, of Euroshopper (uit blik).

Baseball is volgens mij wel leuk maar ik heb nog niet de kans gehad me er echt in te verdiepen. Hetzelfde voor American Football eigenlijk, evenals ijshockey en alles wat ze hier verder nog spelen. In mn hotelkamer had ik kabelTV maar in mn appartement heb ik het nog niet kunnen regelen. Ze moeten het komen installeren en daar moet je een dag voor thuis blijven, en dat heb ik er niet voor over. Dus ik ga online via een onbeveiligde Wifi connectie van het complex zelf (ik woon dicht genoeg bij het office center om dit op te vangen) maar heb nog geen TV ontvangst, en wordt daarom gehinderd in mijn inburgering doordat ik niet elke avond op de bank kan hangen en sport kan kijken… Dat ik nog geen bank heb werkt dus ook niet mee.

Ik had Sander’s ASCII art idd gezien, maar bedankt Martin voor de extra aandacht. Hou zou jammer zijn als zo’n stukje kunst over het hoofd gezien zou worden. Wacht, ik zal even de post in kwestie kopieren:

“btw Het lijkt wel of Phoenix wel door een Simcity gast is gebouwd... Je ziet een grote grid van wegen als je de sataliet kaart bekijkt. Is dat niet raar dat je als een soort packman door de stad heen moet ?
A_ _ _ _ _ _
| | | |
|_ _|_ _|_ _|
| | | |
|_ _|_ _|_ _|B”

Dat de stad (en de meeste andere steden ook) zo is opgebouwd is echt ongelooflijk handig. Sure, het heeft niet dezelfde karakteristieke, historische, knusse, authentieke, etc sfeer als de doolhof constructies die we in Nederland gewend zijn, maar het voordeel is dat je hier tenminste de weg kan vinden ook als je er nog niet jaren woont. Als iemand vraagt waar je woont noem je gewoon de twee grote straten die het meest dichtbij liggen en het is gelijk duidelijk. Wegen worden hier ook met richtingen aangeduid. Ik woon bv op East University, nabij South Rural. Je krijgt hierdoor heel snel een goed idee van waar je bent tov andere plekken, iets wat ik in Rotterdam na 23 jaar pas net begon te krijgen. Om aan te geven waar Noord, Zuid, West, of Oost was moest ik me altijd orienteren tov de Erasmusbrug of Hofplein, omdat alles zo schots en scheef lag. Voor mensen zoals ik, met richting-retardatie, is de Amerikaanse rooster-layout iig een groot pluspunt.

Ja dat waren idd bier en pizza in mn koelkast. Dat zijn toch de eerste dingen die je koopt als je een nieuw appartement ingaat (samen met wc-papier) of ben ik daar alleen in? :)

Charlotte, je hebt gelijk. Ik had de link nog niet eens gelegd, maar er moet wel een camera-vloek op me rusten ofzo... Of - en dit is wel HEEL erg vergezocht – het komt doordat ik goedkope troep koop wanneer ik electronica aanschaf… Maar dat kan het bijna niet zijn, toch? Oh vond je niet dat ik me goed heb ingehouden trouwens? Ik heb de overbelichting maar één keertje genoemd!

Sabine – je zit er niet ver vanaf. Ik heb eerder opgemerkt dat het hier wel meevalt met het aantal overweight mensen, maar hier wil ik op terugkomen. Ik merkte dit namelijk ook op tegen een collega van me en die moest lachen en vroeg of ik wel goed keek. Sindsdien heb ik beter opgelet en je ziet toch wel heel erg veel dikke mensen hier. Ik denk dat mn verwachtingen te hoog lagen (of te laag, ligt eraan hoe je het bekijkt) maar nu zie ik toch wel dat ook Phoenix erg ‘Amerikaans’ is. Veel dikke kinderen ook, voornamelijk met dikke ouders. Er zijn nog genoeg dunne of ‘normale’ mensen hier hoor, niet iedereen is dik, maar toch wel aanzienlijk meer dan in Nederland. Goed, ik heb het woord ‘dik’ wel weer genoeg laten vallen, op naar iets anders.

Nee, ik heb nog geen auto gekocht. Beter lezen mensen :) Ik ga er een kopen, hopelijk dinsdag. Ik zal wel details en foto’s sturen zodra ik m voor de deur heb staan (of op de parkeerplaats iig). En dan hoef ik niet meer te praten met de rare vrouw in de bus, jeej! Ik denk trouwens niet dat ik laat vallen dat ik een atheist ben, ik heb me later vertellen dat ze het dan als een soort persoonlijke missie zien om je te redden. Ook zeggen dat je een agnost bent (zoals ik mezelf zie) schijnt geen goed idee te zijn omdat ze dan alle respect verliezen voor je, kennelijk omdat je ‘geen kant durft te kiezen’. Zeggen dat je atheist bent is tenminste nog een standpunt innemen, ook al is het aan de verkeerde kant. Beetje een verdraaide visie als je het mij vraagt, maar goed. Ik denk dat ik het allebei toch nog een keer ga proberen alleen maar om te merken wat voor reacties ik krijg. Maar niet in de bus...

Nou, dat was mn weer voor vandaag. Ik ga nog ff een aflevering van ‘The Office’ kijken en dan slapen.

Groeten!

  • 26 Oktober 2009 - 05:52

    Martin:

    Een nieuwe week, een nieuwe Gerben. Leuk dat je zo snel al Halloween op zijn Amerikaans gaat meemaken.
    Is het misschien een idee om een hoop dingen die je nodig hebt over Internet te bestellen? Amazon heeft een hele hoop daar in Amerika.
    Zelf ben ik ook The Office aan het kijken, geweldig! (bedankt Bas)

  • 26 Oktober 2009 - 07:14

    RonSan:

    Hoi Ger, leuk weer om te lezen, vooral dat je gaat Hallowenen!

    Zeg, zag vandeweek toevallig een aflevering van Animal Cops Phoenix op Animal Planet tv, gelijk even tussen de dierenshots je stadje bekeken. Lijkt wel veel op elkaar, zal ook wel door die stadsopbouw komen.

    Leuk item in het stukje dat ik toevallig zag: een klein katje was in een drainagepijp gekropen, die onder vier tuinen doorliep. Paniek: het drainage canal verderop, waar de pijp op uitkwam, zou over een uur zeer snel gaan vollopen wegens geplande afvoer... En dat KATJE ZAT NOG ERGENS IN DIE PIJP... HÉLP, HELP...!
    Stoere man in ambulance eropaf, en op onderzoek door de tuinen... Geen oplossing leek het... Totdat hij de kleppen in alle tuinen opendraaide, en zó hoopte dat het katje naar boven en uit de pijp werd gespoeld, en JAWEL! Toen de drainage canal hoog stond, en het water de pijp instroomde, kwam het arme katje er aan de andere kant in tuin 4 uit, als een zielig hoopje ellende maar ALIVE...!

    Nou, je ziet, ze zorgen daar in Phoenix goed voor dieren, maar hopelijk wordt Tifa dit alles bespaard...!
    (Of had ik dit nou niet moeten schrijven, over dat katje..?) SMILE GERZZ!

  • 26 Oktober 2009 - 07:17

    Femke + Tifa:

    Jammer, dacht ik dat Martin zich in de wintertijd vergist had staat-ie toch weer als eerste!
    Wat zal die pasta lekker gesmaakt hebben Ger!

  • 26 Oktober 2009 - 07:20

    Femke:

    Hallo broer:wij boren zelfs gaten in onze muren om een kattenluikje voor Tifa te maken!!

  • 26 Oktober 2009 - 07:54

    Wouter:

    Lijkt er op alsof je je best vermaakt, een auto hebben moet het allemaal wel een stuk makkelijker maken. Ik ben ook echt blij dat ik hier met de auto heen been gegaan.

    Rondkijken met de auto lijkt idd een goed plan, moet zeggen dat ik zelf niet al te actief ben geweest nog..maar goed het is maar Frankrijk :)
    Maar de tijd begint wel te dringen, ben alweer over de helft hier dus misschien maar is wat gaan rondkarren

  • 26 Oktober 2009 - 08:53

    Bas:

    Ik heb er even over nagedacht (ja echt). Kan het niet zo zijn dat die 'zwervers' ook gewoon verse immigranten zijn die nog geen auto hebben gekocht?
    Het is trouwens echt grappig dat je al allemaal typisch Amerikaanse dingen meemaakt. Aangesproken worden door een geloofsfanaticus kun je ook gelijk in dat lijstje zetten :)

  • 26 Oktober 2009 - 09:16

    Danny:

    Beter vertel je die vrouw in de bus nog snel dat je satanist bent, voordat je dr niet meer ziet. De volgende keer dat je trouwens door de politie word aangehouden moet je opeens hard roepen: I'M GOING TO SCRATCH MY NOSE, IT REALLY ITCHES!! En betreft sporten die moet checken, lijkt boksen me een logische keuze. Je leeft in het land van Ali, Tyson, Frazier, Foreman, Dempsey, Holyfield, Lewis enz.

  • 26 Oktober 2009 - 09:19

    Patty:

    Goedemorgen!
    Het klinkt allemaal wel heel gezellig daar hoor en volgens mij heb je je ook nog niet echt eenzaam gevoeld toch? gelukkig maar. Hier op kantoor is het echt heel heel stil nu. Magda is ook weg nu. Vandaag zit ik alleen met Kim en Bo. Christine is ziek, die zal ook wel niet meer zo lang werken. Oafa is ziek, Stephen zit in Londen en Kees heeft een vrije dag. Zélfs mijn dagen worden wel erg lang hier! ga je ook naar gary's babyshower? Ik wist helemaal niet dat hij vader wordt! Wel tof! Wil je hem namens mij van harte feliciteren? Niet vergeten hoor!

  • 26 Oktober 2009 - 21:19

    Ies:

    Leuk Gerben dat je dat boekje hebt besteld! Nu de tom nog. (of de garmin die ze daar meestal gebruiken) Vwb je adres nog een vraag: Je woont op East University, maar als je dat intikt op Googlemaps kom ik niet in buurt van Universiteit. Doe ik iets niet goed?
    Vwb straatnamen heb je toch in de gaten dat straten oplopend alfabetisch worden vernoemd tussen de grote straten in?
    Ik reageer niet elke dag (en nooit als eerste):-) , maar geniet erg van je verslagen!
    Phoenix = Niet te vergelijken met Maastricht (alhoewel?) Groetjes, ook van Evelien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik werk voor de University of Phoenix als enrollment counselor - begeleiding van nieuwe studenten. Ik heb dit twee jaar gedaan bij de internationale afdeling in Rotterdam maar deze sluit in Maart 2010 de deuren. Ik had de mogelijkheid te verhuizen naar Phoenix, Arizona en heb dit gedaan - sinds 9 Oktober zit ik in de VS. In dit reisdagboek kunnen jullie lezen waar ik hier zoal mn tijd aan besteed.

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 96
Totaal aantal bezoekers 22554

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 28 Augustus 2012

Coming to America!

09 Oktober 2009 - 01 Januari 2012

Welkom

Landen bezocht: