Aan het werk - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Gerben Kleijn - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Door: Herbert

Blijf op de hoogte en volg Gerben

21 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Phoenix

Hoi mensen!

Ik had dit verslag gisteravond al geschreven maar de website was down dus kon het niet uploaden.

Gister was dus mn eerste werkdag, maar eerlijk gezegd was het een beetje een gare dag :) Daarom had ik geen update geplaatst gister want ik wilde eerste mn tweede werkdag meemaken die misschien wat positiever was. En dat was die ook wel, gelukkig.

Dat mn dag slecht was had verder niet zozeer met werk te maken, maar met de dingen daaromheen. Allereerst had ik ‘s ochtends de bus gemist… Dat vind ik geen fout van mezelf want ik moet de bus belachelijk vroeg nemen om op tijd te zijn… Ik begin hier om 9 uur en met de auto woon ik hooguit 15 min van werk (en dat is als het verkeer tegen zit). Dus weet ik veel dat ik de bus om kwart voor 8 moet hebben om op tijd te zijn. Dat verwacht je toch niet? Maar de bus doet er dus ontzettend lang over (dat wist ik al wel) en komt eens per half uur. Als ik er een later neem ben ik precies 5 a 10 min te laat. Nu ben ik dagelijks een half uur te vroeg. Maar goed ik had m gemist dus en besloot een taxi te nemen ipv te laat te zijn op mn eerste werkdag.

Op werk was verder alles okee en mn team is erg aardig en behulpzaam. Ik had eerlijk gezegd wel een soort welkom verwacht – dat is wat we in NL altijd deden voor nieuwe werknemers, gewoon ff een half uurtje introductie en kennismaken – maar dat zat er niet in. Het was eigenlijk gelijk aan de slag. Dat zou ik verder ook niet erg gevonden hebben maar mn systeem (pc + telefoon) was nog helemaal niet opgezet voor me. Dus ik heb de hele dag naast mn collega’s gezeten en meegekeken en geluisterd met wat zij deden. Goede leermethode voor nieuwe medewerkers, alleen ik doe dit werk al 2 jaar en het was in NL niet anders dan hier. Dus het was een SAAIE dag…. En ik kreeg al na 2 uur hoofdpijn die de rest van de dag niet meer wegging.

Vandaag was echter beter gelukkig. Ik had toegang tot mn systeem dus ik kon echt gaan werken ipv kijken hoe andere mensen aan het werk waren. Ik leer mn collega’s ook wat beter kennen en het is een gezellige groep. Vandaag tijdens mn eerste pauze met Saif (uitgesproken: safe) even snel naar een locale ‘farmer’s market’ geweest – organische producten enzo. $24 uitgegeven aan een pot augurken, een pot honing, en een fles siroop :) Het is wel lekker hoor, maar ik denk niet dat ik mn volledige weekboodschappen hier kan halen. Daarna tijdens mn lunchpauze met Allie gaan lunchen en ze vroeg waar ik trek in had. Ik zei ‘wat gezonds’ aangezien ik vooral leef op fastfood momenteel, dus ze nam me mee naar een plekje waar ze alleen organische salades en sandwiches verkochten enzo. Wederom, erg lekker, maar mn duurste lunch tot nu toe. Dus dat was twee keer op een dag. ‘s Avonds maar weer iets goedkoops gehaald. Het is wel duidelijk waarom Amerikanen in het algemeen zo ongezond leven – gezond voedsel is belachelijk veel duurder dan ongezond voedsel. Alhoewel ik denk dat ik ook nog wel iets kan vinden tussen de hamburgers en organische augurken in, dat gezond is en enigszins betaalbaar…

De avonden gebruik ik nu om mn inventaris bij elkaar te sprokkelen. Ik ben om 7 uur thuis, eet ff wat, en neem dan de bus naar Tempe Marketplace. Daar koop ik dan wat ik nog nodig heb, zorg dat ik het allemaal nog NET kan dragen, en sjouw alles vervolgens weer naar huis. Gister over straat met een strijkplank onder mn arm en 5 tassen in mn andere hand, vandaag een doos servies onder mn arm en tassen met pannen aan de andere kant, op deze manier kom ik er langzaam maar zeker wel. De pannen ben ik wel erg blij mee want ik kan nu tenminste gaan koken in plaats van afhalen. Ik mis nu nog: koffiezetapparaat, blender, en een volledig interieur. Ik kan nog wel een week aan avonden opvullen op deze manier denk ik (of ik ga het weekend naar de IKEA en laat alles thuisbezorgen, dat zal m waarschijnlijk eerder worden).

Ik heb vandaag geleerd dat ik me in moet gaan schrijven voor ‘selective services’. Dat stelt me beschikbaar om opgeroepen te worden om te dienen in het Amerikaanse leger. Ja….. Ik schrijf me niet in uit plichtsbesef ofzo, maar iedereen tussen 18 en 26 jaar is en Amerika binnenkomt of hier al woont moet zich inschrijven, ook als je er alleen bent op een werkvergunning, en zelfs als je er illegaal bent. Staat in de wet kennelijk. Alleen als toerist of mogelijk op een studie-visum hoeft het niet. In ieder geval, als ik het niet doe ben ik ten eerste strafbaar en als ik ooit geld zou willen lenen van de overheid (financial aid om te studeren, of een hypotheek om een huis te kopen ofzo) dan wordt ik afgewezen. Dus ik kan het maar beter doen, gewoon voor het geval dat. De kans dat je daadwerkelijk opgeroepen wordt is toch zo goed als niet aanwezig.

Via werk heb ik nu contact met iemand die in een vorig leven auto’s verkocht. Hij heeft kennelijk nog steeds contacten in die wereld en Gary had hem gevraagd me te helpen een auto te krijgen. Dit scheelt een hoop gedoe met onderhandelen enzo, en hij kan er kennelijk voor zorgen dat ik gewoon een goede auto voor een goede prijs krijg, geen gezeik of verborgen gebreken. Ik hoop dat hier snel wat uit komt want ik wil nu toch wel graag een auto, want (1) dan hoef ik niet 75 minuten voor werktijd van huis te vertrekken, (2) dan kan ik tenminste ergens heen tijdens lunchtijd, en (3) dan kan ik misschien eindelijk wat gaan zien van de mooie staat Arizona. Met het OV kom je niet zo ver.

Ik krijg pijn in mn rug van het over mn laptop heen buigen (nog geen tafel of stoelen) dus ik hou het weer ff voor gezien. Ik zal morgen weer even reageren op een aantal comments die jullie geplaatst hebben.

Gegroet,

Herbert

  • 21 Oktober 2009 - 16:05

    Jolene:

    Veel succes met het vinden/krijgen van je nieuwe auto!

  • 21 Oktober 2009 - 16:25

    Rens:

    Ik vind je verhaaltjes nog steeds erg amusant, en kan niet wachten om alles met eigen ogen te aanschouwen!

    Liefs uit NL

  • 21 Oktober 2009 - 16:28

    RonSan:

    Ach gossie, Gerben, we hebben echt met je te doen. Al dat gesjouw, en dat wachten op bussen die toch niet regelmatig rijden, en dan óók alles nog alleen moeten opknappen... Even doorbijten, als je een auto en spullen hebt gaat het natuurlijk weer als een speer!!

    Eén pluspunt bij dit alles: HET REGENT DAAR NIET... Tjeetje, moet er niet aan denken hier, dat gegoochel met zware spullen in de koude regen...

    SUCCES MAN !!!

  • 21 Oktober 2009 - 18:00

    Martin:

    Vind je het gek dat zwervers je aanspreken als je 's avonds over straat gaat met een strijkplank en 5 tassen?

  • 21 Oktober 2009 - 18:48

    Miranda:

    Oi, lieverd, wat ben ik blij dat je in ieder geval een bedje hebt! ik had er niet bij stil gestaan hoeveel je nog miste in huis!!! Logisch natuurlijk... als je n autootje hebt kan je ook makkelijker boodschapjes halen, dat zal dan ook wel weer voordeliger worden... gekke amerikanen met hun goedkope troep en duur (omijngod wat vreselijk DUUR) goed voedsel!!! Jammer dat je niet eerst een soort welkom ding had, ik had het zeker verwacht vooral na je bezoekje naar de hoogste heren etc. Vanmorgen baalde ik dat lijn 25 niet rijd naar cs, ik moest fietsen he-le-maal naar het stadhuis om daar lijn 21 te pakken. ben ik gewoon een half uur onderweg! ik geloof dat ik niet mag klagen dus...
    Ik vind het superstoer allemaal en ik hoop zo dat je savonds met een goed gevoel gaat slapen en dat je lekker opstaat met zin in de dag! Succes op je werk, hehe, en veel succes met je autootje! beter ga je niet opgeroepen worden inderdaad. hoe bizar zou dat zijn. O_0
    Dikke kus kus kus kus kus en succes daar!

  • 21 Oktober 2009 - 19:54

    Oafa:

    Heeee Gerben,

    Ik miste je update al. Ik dacht dat je me misschien op de blacklist had gezet, omdat ik niet zo vaak reageer hahaha. Ik lees ze wel iedere keer hoor. Het is echt mijn ochtendritueel geworden (hier wijk ik in de weekenden vanaf).
    Was wel benieuwd hoe het was gegaan op het werk. Succes verder en keep on writing!

  • 21 Oktober 2009 - 20:56

    Ies:

    Hoi gerben,
    appartement ziet er toch wel goed uit man ik hoop alleen dat je idd niet te veel last hebt van die weg. Ik zie dat als Evelien en/of ik bij je moeten gaan logeren het waarschijnlijk overnachten wordt in de bezemkast, maar daar vinden we wel wat op. We kunnen in ieder geval afkoelen in zwembad. Niet dat we morgen op de stoep staan hoor! Succes met vinden van auto (pick-up misschien met al die spullen? :-) )en daarna wennen aan US verkeer. Gauw navi app kopen dan weet je tenminste hoe en vooral waar je die dames moet zoeken "die er zelf ook één hebben (zo'n kast dan bedoel ik)
    Groetjes en benieuwd naar je volgende postje.
    Ies

  • 22 Oktober 2009 - 13:02

    Femke + Tifa:

    Hoi Ger, die reactie van Martin vind ik wel de leukste ja.Ben je zo ook al niet eens op koninginnedag met een bank over de Coolsingel gegaan? Je bent me d'r eentje!!Dit is in ieder geval vast goed voor de training.( voor die biefstukken weet je nog?)XXX

  • 23 Oktober 2009 - 08:05

    Fabio:

    $24 ?!!?
    Geen Haagse Markt dus.

  • 23 Oktober 2009 - 10:05

    Eel:

    Hey die Ger,

    Beetje laat maar beter te laat dan niet ;) Wat een gedoe met die bus man. Hopelijk heb je idd snel een auto te pakken. Ik zit nu in Amsterdam voor het ADE (Amsterdam Dance Event), 4 dagen netwerken en feestjes afgaan. Erg gezellig en ik leer de Amsterdamse binnenstad zowaar ook nog is kennen, al ben ik gister wel licht aangeschoten op mijn gehuurde fiets met kaart in de hand weer thuisgekomen via een omweg ;)

    Gr,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik werk voor de University of Phoenix als enrollment counselor - begeleiding van nieuwe studenten. Ik heb dit twee jaar gedaan bij de internationale afdeling in Rotterdam maar deze sluit in Maart 2010 de deuren. Ik had de mogelijkheid te verhuizen naar Phoenix, Arizona en heb dit gedaan - sinds 9 Oktober zit ik in de VS. In dit reisdagboek kunnen jullie lezen waar ik hier zoal mn tijd aan besteed.

Actief sinds 09 Okt. 2009
Verslag gelezen: 59
Totaal aantal bezoekers 22556

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 28 Augustus 2012

Coming to America!

09 Oktober 2009 - 01 Januari 2012

Welkom

Landen bezocht: